Porodní asistentka – Pavla Uhrová    

 

                

              Cvičení s těhotnými na suchu i v bazénu

   

Plavání těhotných

 

Voda je ideální prostředí pro šetrné a vyvážené cvičení i relaxaci. Cvičení je přizpůsobeno specifickým potřebám budoucích maminek - hlídáme dechovou a tepovou frekvenci, minimalizujeme otřesy a doskoky, neposilujeme břišní svaly, pracujeme se svaly pánevního dna, nacvičujeme porodní polohu a trénujeme dýchání a kondici. Využíváme pomůcky pro větší zátěž při cvičení.

 Cvičení probíhá každý čtvrtek od 19,30 v bazéně ve Studiu Kytka v Berouně. Lekce trvá 45 minut. Maminky si kupují jednotlivé lekce, na cvičení je nutno se objednat.

Cena za lekci je 110 Kč.

Cvičení v bazénu je jedním z ideálních způsobů pohybu v průběhu celého těhotenství. Pohyb ve vodě je nejen bezpečný, ale přímo i blahodárný. Voda je nápomocná zvláště v pozdějších měsících těhotenství, protože nadlehčuje určitou část váhy, kterou musejí budoucí matky nést. Cvičení ve vodě je méně namáhavé na průtok krve v placentě. Při cvičení se rovnoměrně zatěžuje svalstvo celého těla. Voda lidské tělo nadlehčuje, takže se velmi uleví kloubům a páteři. Často dochází ke zmírnění bolestí zad. Dále může být velmi užitečné pro ženy s rizikovým těhotenstvím. Ponoření do vody má příznivý účinek na některé postižení oběhu, příznivě ovlivňuje problémy s otoky. Zdá se, že plavání je dobrou cestou k tomu, jak si ulevit od každodenního stresu a jak posílit organismus pro porod. Cvičení v bazénu kombinujeme s relaxačními technikami a dechovým cvičením. Dechová cvičení jsou velice přínosná a napomáhají zvýšení vitální kapacity plic, dále uvědomění si vlastního dechu, což má velký význam pro samotný porod.

Po každém cvičení by měla následovat relaxace.  

         Plavání je pravděpodobně jediný sport, který mohou těhotné ženy praktikovat až do samotného dne porodu.

    Většina zdravotních pojišťoven na těhotenské cvičení přispívá.

 

 

 

    Hlavním účelem cvičení v těhotenství je:

 

Ø     Udržet organismus v optimálním zdravotním stavu, neboli udržet jej v dobré kondici tělesné i psychické, a tím vytvořit předpoklady pro zdárný vývoj plodu.

Ø     Zabránit změnám, které těhotenství a porod na organismu zanechávají.

Ø      Připravit těhotnou na porod tak, aby jeho průběh byl co nejlepší a nevyčerpal zbytečně ani budoucí matku, ani dítě.

 

Pro těhotné je vypracován systém cviků, které mají za cíl zlepšit tělesnou kondici, podpořit metabolismus, povzbudit krevní oběh, zabraňovat jednostrannému zatěžování některých svalových skupin a nakonec připravit ženu na porod, nácvikem správného dýchání a relaxací.

A nyní již k cvičební praxi. Pokud žena vždy cvičila, může v těhotenství pokračovat. Jen je třeba vynechat  všechny kontaktní sporty a sporty, ve kterých by mohlo dojít k poranění břicha. Nevhodná je vysokohorská turistika. Zvlášť opatrná by měla být žena v prvních týdnech a ke konci těhotenství.

Čemu věnujeme pozornost? Správnému držení těla, zejména správné poloze pánve a pevné břišní stěně, aby nedocházelo k zvýšenému bedernímu prohnutí a bolestem v kříži, k povolení břišní stěny až rozestupu břišních svalů a k poklesu orgánů v malé pánvi. Se zádovými svaly posilujeme též svaly prsní, aby byly oporou prsů při zvětšujících se mléčných žlázách. Nesmíme zapomínat na dolní končetiny, jejich klouby. Procvičujeme plosky nohy, prsty. Podporujeme krevní oběh a zamezujeme vzniku křečových žil, křečím, otokům. Prospívají i masáže prstů nohou, chodidel i lýtek. Velmi účinná je dechová gymnastika. Záleží na sladění dýchání a pohybu. Zbývá nám ještě procvičit pánevní dno, na které se vyvíjí postupně stále větší tlak vlivem rostoucího plodu.

I. trimestr: 1. až 4. měsíc těhotenství  V tomto období lze cvičit prakticky všechno, kromě skoků, výpadů, visu a běhu. Cvičíme ve všech polohách: ve stoji, v kleče, sedě, vleže na zádech, na boku.

II. trimestr: 5. až 7. měsíc těhotenství Cvičíme totéž jako v prvním trimestru, jen přidáváme speciální cviky se zadržením dechu a uvolnění kyčelních kloubů.

III. trimestr: 8. až 9. měsíc těhotenství Cvičíme pouze speciální cviky pro přípravu k jednotlivým porodním dobám / nácvik porodní polohy, břišního dýchání, povrchového krátkého dýchání, zadržení dechu, odlehčovací manévry - masáže kříže, úlevové polohy.

                        ÚVOD:            PŘEDCHOZÍ:                DALŠÍ: